22 December 2009

Tekadku..

In The Name of Allah The Most Gracious The Most Merciful

"Allah memberikan hikmah kebijaksanaan kepada sesiapa yang dikehendakiNYA. Dan sesiapa yang diberikan Hikmat itu maka sungguh ia telah berikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang yang menggunakan akal fikirannya."
(surah al-baqarah:269)

Alhamdulillah result dah keluar dan seronok sangat sebab apa yang dapat di luar jangkaan. Semalaman tak dapat tidur memikirkan camnelah result saya nanti. Memandangkan target yang agak tinggi saya letakkan untuk final year ni membuatkan saya agak gelisah menantikan keputusannya. Akhirnya penantian tu berakhir dengan kegembiraan.

Namun jauh di sudut hati mengucap syukur pada DIA sebab saya pasti usaha saya tak seberapa pun. Dengan keadaan sem lepas yang agak menyerabutkan dan seperti hilang arah tuju alhamdulillah DIA masih mengurniakan buat saya perkara yang saya sangat harapkan. Tinggal satu semester saje lagi untuk penetuan hala tuju hidup saya lepas ni. Bekerja atau sambung belajar? Saya masih memikirkan lagi baik buruknya. Walaupun sebelum ni agak tekad untuk ambil master.

Teringat pulak perjumpaan saya dan Dr Mutharasu, lecturer yang mengajar saya Non-destructive testing semasa saya tahun 2 dulu untuk menjemput Dr. ke Majlis Jamuan Hari Raya anjuran IPSI dengan kerjasama Pusat Islam. Tapi sayangnya Dr. tak dapat hadir. I'm very impressed with him. Such a nice and great teacher for me. Unfortunately he's not Muslim. He's from India. He said woman in Malaysia are so lucky because here woman can just work like a man and no discrimination. He ask me and my friends what's we gonna do after we finish our degree. I said maybe I will further to Master so my friend. He said that's good. Dont just stop at degree coz at Malaysia you got a lot of opportunity. He compared woman in Malaysia and India. In India after finish their degree then the father will just find a husband for their daughter and also the woman need to pay a lot for the dowry. He said even his wife got pHD before they get married his wife need to prepare house, car, money and gold as a dowry. Although he doesn't want all that stuff but he has to follow what their parent want. But here man will take that responsibility coz in Islam man are responsible for that. He said even Indian in Malaysia now did not follow the tradition anymore instead the man will pay for the dowry. Di Malaysia juga katanya Indian tak lagi mengamalkan sistem kasta. Tapi di India masih di amalkan. Untuk perkahwinan pun you cant choose. semuanya diaturkan oleh ibu bapa. So he said we're very lucky.

So grab the opportunity and do further your study till pHD. He said he's very respect with Prof Junaidah and also other woman professor. They can play their role as a wife, mother and lecturer pretty good. Although there are very busy but they still can do research. Many people respect them. He said it's such a nice if I can be like that. Deep in my heart, I'm very thankful to Dr Mutharasu coz he reminds me about my dream and what I'd planned for myself. Insyaallah I will fulfill my dream.

Saya pernah membaca buku LA TAHZAN JANGAN BERSEDIH KHAS UNTUK MUSLIMAH BIJAK BISTARI karangan Nurhawanis Othman tentang ketinggian ilmu dan hikmah wanita solehah. Wanita solehah yang bijaksana ini telah menunjukkan contoh kepada kita melalui perjalanan hidupnya. Di antaranya ialah:
a) Pendidikan yang berkesan yang menanamkan ciri-ciri Islam di dalam jiwa anak-anak sejak kecil lagi dapat membuatkan mereka berjaya dengan cemerlang apabila dewasa serta dapat menjadi benteng bagi mereka dalam menghadapai tipu daya musuh-musuh Allah.
b)Istiqamah seorang wanita dengan agama dan tudungnya tidak menghalangnya untuk mencapai prestasi dalam setiap pekejaannya dan melakukan kajian penyelidikan, bahkan sebaliknya semua itu menjadi pendorong bagi dirinya.
c)Kekuatan iman seorang wanita dan kesungguhannya dalam melakukan sesuatu telah menjadikannya mampu membahagikan masa antara membina rumah tangga yang cemerlang, memberi sumbangan dalam bidang keilmuan dan membuat amal kebajikan.
d)Ilmu perlu digunakan untuk kebaikan dan kepentingan masyarakat.

Buat diriku,
Istiqamahlah dan tetaplah teguh menghayun langkah.

Buat bakal suamiku,
Fahamilah diriku yang aku mengharapkan dirimu mendukungku dalam menggapai cita-citaku.

Buat sahabatku,
Kiranya apa yang diharapkan dirimu tidak menjadi kenyataan jangan putus asa. Tiap langkah yang di hayun pasti ada pengajaran dari PENCIPTA buat dirimu. Teruskan usahamu.

NUR

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Site Meter