18 January 2010

In The Name of Allah The Most Gracious The Most Merciful

9hb hari tu pergi ke pembentangan kertas kerja Bro siraj.. Sangat kagum dengan cara Bro Siraj menyampaikan lecturenya..
In facts, I enjoy the lecture.It clear all my misconceptions and doubt.And I dont have any difficulty to understand the lecture because I did learn it before this from Bro Kamarudin and through my reading but not in detail. So last night Bro Siraj make me understand better and clear about this history. I dont really like reading history stuff actually. I hate reading facts coz its boring. Not the history make me feel bore but the reading. I'd rather ask someone to tell me the story coz it makes me understand better. But when it comes to something which I really want to know, it make me curious and encourage me to read and learn the history.

Insyaallah jika ada kesempatan saya akan kongsi sikit isi pembentangan Bro Siraj. Menarik untuk sama-sama kita mendalami bagaimana asal-usul agama Kristian yang dipelopori oleh seorang peribadi bernama St. Paul.

Fakta sebenarnya sangat penting kerana bila kita hendak berhujah dengan seseorang tentang sesuatu kebenaran, kita perlu mempunyai bukti dan hujah yang kukuh. Kalau tidak, orang takkan percaya kepada kita. Dalam menegakkan sesuatu kebenaran, gunalah intelek bukan emosi. Sekiranya kita menggunakan emosi dalam menyelesaikan sesuatu masalah, lawan kita mungkin akan mengambil kesempatan ke atas kita. Walaupun kita mempunyai kebenaran tapi kita tidak menyampaikannya dengan hikmah dan bijaksana, ia hanya akan menjadi kerja yang sia-sia.

Baru-baru ini kita di khabarkan dengan berita Majalah Herald di benarkan menggunakan nama ALLAH. Semua muslim di Malaysia mula kecoh dan menentang. Beberapa hari lepas pula, kita dikejutkan dengan ekoran berita pembakaran kita buah Church. Dengan situasi kita sekarang pasti kita Muslim yang akan dipersalahkan walaupun kita belum mempunyai bukti mengatakan Muslim yang melakukan angkara tersebut. Gereja pula mengambil kesempatan dari keadaan ini untuk menonjolkan yang agama Kristian lebih baik dari Islam. Tahun lepas saya ada menulis artikel Jangan Menghina Agama Lain dengan bantuan sahabat yang lain atas nama Skuad Penyelamat Akidah (SPAQ) yang disiarkan di dalam Harakah ekoran isu kepala lembu yang melibatkan pemindahan sebuah kuil yang mendapat tentangan orang Islam di situ. Itu bukanlah cara yang terbaik untuk menyelesaikan konflik yang ada malah lebih memburukkan keadaan. Pastilah non-muslim akan memandang buruk kepada Islam kerana pada mereka Islam sama dengan Melayu. Ini menyebabkan bukan Islam lebih fobia dengan Islam. Gunalah hikmah akal yang dikurniakan Allah dalam menangani masalah. Ingatlah setiap kita Muslim membawa nama Islam. Orang bukan Islam akan memandang kita sebagai duta Islam. Jika baiklah kita di pandangan mereka maka baiklah tanggapan mereka kepada Islam.

Islam melarang umatnya menggunakan kekerasan dalam menyelesaikan masalah dengan bukan Islam selagi mereka tidak memerangi dan mengancam keselamatan kita. Teringat kata Mr Tan yang saya jumpa ketika dakwah training di Bukit Jambul tahun lepas,  "We need someone to convey the message so people will not misunderstood."
Umat Islam lemah kerana kita tidak bersedia untuk menghadapi cabaran yang datang. apabila timbul sesuatu isu barulah kita sibuk mencari solution. bak kata pepatah, "Sudah terhantuk baru terngadah". But prevention is better than cure. Marilah kita sama-sama menyampaikan kebenaran yang sebenarnya agar kita dapat menangkis perspektif buruk tentang Islam. Semoga amal yang sedikit yang kita lakukan dipandang mulia di sisi NYA.

NUR

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Site Meter