02 July 2010

MATAHARI HANYA MALAP APABILA KIAMAT

In The Name of Allah The Most Gracious The Most Merciful



"Matahari itu hanya akan malap apabila kiamat. 
Makhluk itu menjadi sumber tenaga utama di Bima Sakti ini. 
Walau manusia merungut akan bahangnya, ia tetap tidak segan untuk terus memancar. 
Walau terkelambu dek malam, tetap menghantarkan cahayanya melalui bulan. Enta patut jadi orang yang begitu."

Saya terkesan apabila membaca novel VT karya Hilal Asyraf. Sudahlama mencari buku ni tapi baru sahaja 2 minggu lepas saya temui di Jaffar Rawas, salah satu gedung buku yang terkenal di Kelantan. Novel islamik yang tak terselit di sebalikny kisah cinta antara adam dan hawa ini cukup memberi motivasi pada saya tatkala saya terasa semakin jauh dari jalanNya. Terasa diri sudah semakin lemah. Alhamdulillah Allah bantu saya dengan "menghadiahkan" saya buku ini. Sedikit sebanyak saya peroleh kekuatan untuk terus berdiri.

Saya berkeputusan untuk terus menyambung pengajian ke peringkat Master. Tapi ada rasa lemah yang membuatkan saya terasa takut untuk menjalani kehidupan sebagai pelajar Master memandangkan saya memilih untuk menghabiskan dalam masa setahun. Di universiti lain yang menawarkan bidang yang sama memakan masa lebih dari setahun. Dan juga masalah lain yang turut membuatkan diri saya sedikit sebanyak tertekan dan mengganggu fokus saya. Terbit sedikit rsa kurang yakin. Alhamdulillah, saya di beri kekuatan tatkala meniti cuti-cuti yang berbaki. Saya di jemput untuk memberi ceramah motivasi kepada pelajar SPM dan STPM di sekolah lama saya dahulu. Tapi saya hanya berkesempatan berceramah untuk pelajar SPM sahaja memandangkan hari berikutnya saya terpaksa ke hospital untuk buat medical check up. Saya menyerahkan tugas kepada adik saya untuk menggantikan saya. Saya yakin dia mampu berikan yang lebih baik dari saya kerana dia lebih berpengalaman bersama adik-adik dalam program motivasi.

Tatkala saya berdiri di hadapan adik-adik untuk memberikan motivasi, diri saya sendir juga turut termotivasi. Teringat satu masa dahulu ketika saya berada di tempat mereka. Segala impian dan harapan saya ketika berada di bangku pelajar SPM. Segala masalah yang berlaku ke atas diri saya ketika itu tercurah kepada kaunselor saya. Saya tertanya agaknya kalau saya berputus asa hanya kerana masalah yang saya hadapi pasti saya tak berada di tempat yang saya berada sekarang. Syukur saya panjatkan kepada DIA yang sentiasa berada di sisi saya tak pernah menghampakan saya walaupun saya pernah membelakangkan DIA. Thank You Allah.

Doubt can stop you in your tracks, it can drain your desire.
Believing on the other hand can set your world afire.
Believing in your ability affects the way you act
And produces an air of confidence which influences how others will react.
When you believe you can achieve and believe it with your soul,
You possess a powerful asset, you will most likely reach your goal.
Keep Believing Yourself.

Allah SWT berfirman:
"Dan sabar itu cantik..."

"Rungkailah masalah dengan kebijakan,
kaedahnya di luar perisai keegoan,
berdiri bergerak bersama perintah Tuhan,
menyelesaikan dengan kekuatan iman."

Apabila diri terasa lemah, kembalilah pada Allah. Pasti DIA akan tunjukkan kita jalan dan memberi rezeki kepada kita dari jalan yang tak kita sangkakan.
Andai terasa diri tersasar dri landasannya, koreksilah diri dan perbaharui niat. Selamilah kembali tujuan dan matlamat kita yang sebsenarnya. Put your trust in Allah. Never ever give up. Matahari hanya malap apabila kiamat. =)


NUR

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Site Meter