20 February 2013

PhD Journey: Genap Setahun

In The Name of Allah The Most Gracious The Most Merciful

Assalamualaikum,

All praise is due to Allah, the Lord and Cherisher of the Universe. May His peace and blessings be upon our beloved prophet, Muhammad (PBUH), his household, companions and all followers of the right guidance till the Day of Judgment.

Malam tadi terlelap awal dan pagi nie pukul 4 pagi dah terjaga. Masih cuba untuk melelapkan mata buat seketika tapi tak berjaya.

Alhamdulillah, hari ni genap setahun pengajian PhD saya. Ya, Baru setahun. Masih berbaki 2 tahun jika ikut penajaan biasiswa. Semoga Allah permudahkan saya untuk grad on time. Kalau ikut progress PhD saya sekarang macam tak punya harapan je nak habiskan dalam tempoh 2 tahun lagi tapi insyaallah cuba yang terbaik dan selebihnya serahkan pada DIA yang Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hambaNya ini.

Saya ni jenis orang yang aci main redah je.huhu… Walaupun tau benda tu susah, macam tak boleh, mustahil dan macam-macam lagi. Tapi sebab sikap saya ni, dah kita yang pilih jalan tu, kita yang mulakan satu benda tu, nak tunggang terbalik ke, nak huru hara camne pun harus diteruskan.

Jatuh?

Masakan tidak. Sudah berkali-kali. Tapi alhamdulillah Allah sangat mengasihani saya. Dari setiap kejatuhan yang saya alami pasti ada ibrah dan nikmat yang Allah kurniakan di sebaliknya. Jadi jangan persoalkan mengapa ini dan itu terjadi kepada kita.

Sepanjang setahun pengajian PhD saya ini, inilah pengajian yang saya rasakan agak perit dan payah untuk diteruskan. Pernah jugak punya hasrat dulu bila dapat offer untuk kerja Pegawai Sains nak berhenti je PhD ni. Taknak teruskan. Tapi dah tandatangan surat perjanjian biasiswa dan duit pun dah diterima maka teruskan juga. Ramai yang menasihati saya bertahan saja. Bukan senang untuk dapat peluang sebegini. Sedangkan orang lain berkejar-kejaran tetapi kita pula yang dah dapat nie melepaskan peluang begitu sahaja.

  

phdComicsTopic

  

Mengapa payah saya katakan? Sebab PhD yang saya buat ni adalah research bukan mod kursus. Untuk research PhD, kena pastikan ketulenan research yang kita buat maksudnya kena buat sesuatu yang belum pernah orang buat. Ini part yang paling sukar buat saya. Master saya adalah coursework dan tetiba PhD ni terjun dalam research dan expectation bagi pelajar PhD sangat tinggi maka segalanya agak sukar bagi saya. Punyai supervisor yang mahukan pelajarnya independent dan tidak bergantung kepada beliau membuatkan saya terkapai-kapai sendirian mulanya (sekarang pun sama.huhu). Semua perlu dilakukan sendiri. Tiada kelas mahupun kursusu yang ditetapkan di Universiti untuk saya ikuti bagi mempersiapkan diri untuk pengajian PhD dan research anda melainkan anda sanggup untuk membayar bagi kursus tersebut. Saya tidak diberikan jadual atau dateline untuk sesuatu progress. Hanya tempoh yang diberi iaitu 3 tahun atau lebih dan plan lah sendiri macammana nak habiskan.

Research yang saya buat sekarang banyak berkaitan dengan biology yang saya tidak pelajari masa degree atau master dulu. Mungkin sipi-sipi tu adalah tapi untuk details dan praktikal sangat berlainan.

Masa mula-mula saya buat eksperimen, saya dah agak happy sebab result memberangsangkan. Tapi rupanya, ada teknik yang salah buat. Maka, saya ulang balik. Selepas ulang, result yang dapat berlainan dari literature review yang saya pernah baca. Rupanya ada lagi kesilapan yang saya buat. Akhirnya saya buat keputusan berhenti dulu buat eksperimen dan study balik dan teliti kembali satu-satu serta minta pandangan dari expert tentang bidang research saya ni. After restructure balik research saya, Alhamdulillah minggu ni saya mula balik eksperimen saya dan ALhamdulillah on track seperti yang saya jangkakan. Tapi ni baru satu objektif research. Ada 2, 3 lagi yang belum dilaksana dan masih mencari-cari method yang sesuai untuk eksperimen ini. Dan disebabkan saya tidak berada di bidang tersebut makanya perlu berusaha dengan lebih gigih untuk study.huhu… Cabarannya juga duit geran yang saya dapat untuk research ciput je. Jadi banyak method yang mudah saya terpaksa ketepikan dan guna manual serta payah dan mengambil masa. Semoga Allah bantu dan permudahkan.

        

IMG384

Our research Progress Meeting.

    20121212_154337

My work place at USM Kubang Kerian, Kelantan.

  

phd0227

Please don’t ask me how I’m progressing…Coz it hurts..Smile with tongue out

   

Fuh! 2 years more to go. Please pray for me! Winking smile

With Love,Red heart

NUR

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Site Meter