24 October 2012

Cuti-cuti di Kelantan

In The Name of Allah The Most Gracious The Most Merciful

Assalamualaikum semua… Apa khabar? Semoga dalam lindungan rahmatnya selalu.

Dah jarang sangat update blog sekarang ni. Memang agak kesibukan sikit sampai rehat pun tak cukup kadang-kadang. So, last week buat keputusan untuk balik ke Kelantan memandangkan raya haji nanti tak beraya di Kelantan tapi di kampung husband. Dah agak lama jugak terasa tak balik menjenguk keluarga di Kelantan. Tapi kali ni saya balik seorang sahaja kerana husband bekerja.

This time saya pulang ke Kelantan dan kembali semula ke Penang dengan flight. Memang agak jimat. Masa planning nak balik saja tengok-tengok website Fireflyz kot ada tiket murahkan. Alhamdulillah memang ada. Total pergi balik hanya RM128. Kalau dengan bas pun dan hampir RM80 pergi balik. Jadi saya decide ambil tiket flight je. Lama sikit boleh dok kat rumahkan.

20121018_070443

20121018_070503

20121018_07062120121018_070756

Flight saya pukul 7.00 pagi. Memang masa tu masih gelap lagi la. I really enjoyed the view. Even though this is not my first time in aeroplane, but still I always take this opportunity to captured the views from above.

I had a dream since I was small, I wish I can go to outer space. I really love sky so much. I have same interest with my brother which currently studying aerospace engineering. The same courses I want to take during my degree but was opposed by my mother since career as an engineer is not really suitable for women she said.

I met this one guy, Richard Dear, from National University of Singapore. He’s from Australia actually and in an exchange program with NUS. He came with a group of student from NUS with their supervisor, son of Syed Naquib Al-Attas (I can’t remember his name) to USM for a collaboration program something to do with Islam and cosmopolitanism if I’m not mistaken last year. Fortunately, I was invited to join them for a week program. On the last day, we went to Queensbay. Semua ahli group yang lain dah bawak haluan masing-masing untuk shopping. But I stood there and don’t know what to do with this guy, Richard Dear. He asked me where I want to go? I said I don’t have any idea since I’m not planning to buy something. So, I asked him where he’s planning to go. He said, shopping complex is just the same with other shopping complex anywhere in the world. But he has one hobby whenever he went to shopping complex, he will find the highest place of the building,which is roof top.

So, guest what we did. We went to the rooftop. That's the first time I’ve been to rooftop at Queensbay. Very nice view. Richard has the same interest as mine. He loves space as well. I still remember what he said to me that time.

CIMG4635

“ I wish I can build my own spacecraft so I can go to outer space and see this earth and its content as a whole. No discrimination, no oppression. We are all care and love each other. No war, no fight.”

Whenever I’m traveling with aeroplane, I always remember what he said. If that can happen in this world, it would be nice  right?

5 hari di Kelantan banyak habiskan masa di rumah je. Hari sabtu lepas konvokesyen prasekolah adik lelaki saya yang no 9, Tajudin. Adik saya yang ini paling lama mengikuti pengajian prasekolah, iaitu dari umur 3 tahun sehingga sekarang. Tajudin sendiri yang minta untuk ke sekolah sebab bila pagi semua orang dah sibuk-sibuk bersiap ke sekolah. Parent saya, guru dan adik-adik yang lain pun semua sekolah. Jadi dia sendiri request nak pergi sekolah jugak. Alhamdulillah dah berjaya habiskan jugak pengajian prasekolahnya. Bakal ke darjah 1 pula tahun depan.

Saya ke sana dengan ummi. Sebelum sampai ke upacara penyerahan sijil ada persembahan dari pelajar-pelajar tadika tersebut dulu. Sangat comel mereka-mereka ni..huhu…

20121020_082657

20121020_082712

Sementara menunggu upacara konvokesyen bermula…

20121020_112217

Screenshot_2012-10-20-11-32-49

Persembahan oleh Pelajar Kelas Tajudin. Terkejut saya masa dia melangkah naik ke pentas siap dengan kot lagi sambil pegang bendera. Rupanya memegang jawatan sebagai Presiden sebuah negara. Masa saya rakam persembahan adik saya yang ini terasa sebak pulak. Happy for him.

20121020_114028

Kawan Tajudin pulak yang excited bila saya nak ambil gambar dia…huhu

  

20121020_115149

20121020_11581320121020_115756

20121020_120343

Tahniah adikku sayang… Semoga bakal menjadi “Ulamak” dalam keluarga kami nanti. Alhamdulillah adik saya saya yang ini sudah mampu membaca, menulis, membaca Al-Quran dan juga sudah menghafal surah-surah pendek dalam Al-Quran. Moga Allah merahmatiMu.Red heart

Cuti kali ni sempat kami satu keluarga berkumpul. Adik-adik saya dari UIA dan UiTM pun balik juga. Sempat la jumpa mereka walaupun sekejap. Memandangkan kami semua dan berkumpul so abah belanja kami makan di sebuah restoren di Wakaf Bharu. Susah kami sekeluarga nak berkumpul camni sekarang.huhu…Al-maklumlah masing-masing dah besar dan ada haluan masing-masing.

20121021_14315720121021_14235120121021_142533

Gelagat Amirah Fasihah… Penyeri suasana…Winking smile

Alhamdulillah..Dah selamat kembali ke USM Isnin lepas. Sampai je kat USM rutin yang memenatkan pun kembali. Lumrahlahkan kehidupan sebagai seorang pelajar. Semoga saya masih teguh dengan visi dan misi yang telah saya sematkan di sanubari ini.

Dikesempatan ini saya juga ingin mengucapkan selamat menyambut Hari Raya Aidiladha. Kali ni saya beraya di kampung husband pulak.huhu… Semoga kita menghayati seerah disebalik perayaan besar umat Islam ini. Insyaallah…

eid_adha_mubarak_011

  

With Love,Red heart

NUR

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Site Meter