21 March 2010

Bila la lagi dapat berkumpul macam ni ye?

 In The Name Of Allah The Most Gracious The Most Merciful

Seusai program interfaith dialogue kami ajk2 berkumpul. Ada sedikit jamuan. Rindu nak berkumpul sama-sama dengan sahabat saling bertanya khabar bergurau senda mengeratkan ukhwah antara satu sama lain. Teringat dulu ketika di Tahun 1  saya mengikuti usrah. Terasa rapat dengan sahabat-sahabat. Pertemuan yang di atur demi menggapai redhaNYA pasti akan terasa kemanisannya. Teringat kata seorang sahabat saya, "Ikatan hati hasil dari usrah, takkan dapat digambarkan dengan perkataan tapi hanya dapat dirasai oleh hati-hati yang ditiupkan roh ukhwah ke dalam hatinya."

Dua bulan lagi saya bakal menamatkan pengajian saya untuk ijazah insyaallah. Terasa masa berlalu dengan sangat pantas. Bagai kelmarin baru saya mendaftar ke USM. Kini dah nak melangkah keluar dah dari sini. Kehidupan kat USM ni banyak mengajar kematangan dalam diri saya. Sikit sebanyak apa yang saya kutip di kutip di sini harapnya tidak sia-sia macam tu je.

Mungkin program Interfaith Dialogue ni merupakan program terakhir saya di USM. Alhamdulillah kalau di lihat dari sambutan ramai yang hadir. Dewan SK4 penuh. Tapi kejayaan sesuatu program ukurannya bukanlah kuantiti orang yang menghadirinya tapi sejauh mana keberkesanan program ini kepada hati-hari yang mendengar ini dan seterusnya membuatkan mereka berfikir hakikat yang sebenarnya. Kita tak ingin bilangan yang ramai yang hanya datang mendengar masuk telinga kanan tetapi keluar telinga kiri. Kita ingin mereka yang hadir mendengar dan akhirnya meresapi ke dalam hati. Semoga Allah membuka pintu hati mereka yang benar-benar ikhlas mengharapkan hidayahNYA.

Bila la lagi dapat berkumpul macam ni ye? Bersama-sama mengembleng tenaga untuk terus menegakkan kalimahnYA. Pasti terasa rindu tatkala mengingat kembali detik-detik ni.Moga kita tak futur dari jalanNYA. Ameen.


NUR

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Site Meter