19 October 2011

Rule in Humanity 2

In The Name of Allah The Most Gracious


Melihat komen dari post Rule in Humanity yang lalu membuatkan saya menulis coretan kedua tentang Rule in Humanity. Dah lama coretan ni buat tapi belum berkesempatan menyiapkan.  Betul assumption itu perlu dalam hal-hal yang tertentu. Jika tentang hablum minallah (hubungan dengan Allah), dalam apa jua keadaan dan situasi kita memang perlu sentiasa membuat anggapan tetapi anggapan yang baik. Apa sahaja yang berlaku dalam hidup kita baik atau buruk semuanya ada kebaikan buat kita hambaNYA. Allah takkan pernah menzalimi hambaNYA tetapi kita sebagai hamba yang selalu menzalimi diri sendiri.

"coba untuk menentukan
teka-teki kehidupan
Tuhankan beri jawaban
untuk semua yang telah terjadi
biarkan waktu yang menghakimi
yakinlah di balik semua cobaan
tersimpan rahasia Tuhan yang tak terungkapkan
janganlah menyalahkan keadaan
yang kini terjadi sepenuhnya ku serahkan padaMu"
RAHASIA TUHAN - VENUE

Bagi hablum minannas (hubungan dengan manusia), Allah juga menekankan kita supaya bersangka baik antara satu sama lain. Tidak menuduh tanpa usul periksa dan bukti.

"Hai orang-orang yang beriman, jauhilah
kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebagian
prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu
mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah
sebahagian kamu menggunjing sebahagian yang lain.
Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging
saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa
jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah.
Sesungguhnya Allah Maha Penerima tobat lagi Maha
Penyayang." (Surah Al-Hujurat:12)

Malik recorder that Abu Hurairah, May Allah be pleased with him, said that Allah's Messenger said,
(Beware of suspicion, for suspicion is the worst of false tales; do not spy on one another; do not look for other's faults; do not be jealous of one another; do not envy one another; do not hate one another; and do not desert(shun) one another. And O Allah's servants! Be brothers!

When you accusing something of he doesn't do,at the end of the day you may lose someone that you really love in your life. Berbuat dosa pada Allah lebih mudah untuk kita mendapat keampunan as long as we seeking for forgiveness through repentant. But,if we did wrong to humankind, you will have to seek for forgiveness until that person forgive you. Or you may end up in the hellfire because of your wrongdoings to other people.  Semoga Allah jauhkan dari membuat kejahatan kepada manusia dan menjauhkan kita dari kejahatan manusia. Ameen. Wallahua'lam.
NUR

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Site Meter