09 April 2010

Jadilah yg pertama meminta maaf

In The Name of Allah The Most Gracious The Most Merciful

Alhamdulillah dah selesai pun report untuk Final Year Project. Presentation nya 10/5. Lepas exam nanti..Semalam pun baru habis test dan kelas untuk semester terakhir ni. Exam bakal bermula tak lama lagi. Jadi fokus perlu diberikan pada exam pulaklah lepas ni.

*************************************************

Sepanjang kehidupan kita, kita pasti punyai ramai teman dan sahabat . Dan setiap sahabat dan teman mempunyai ragam, kerenah, tabiat dan perangai masing-masing.Sudah pastinya semasa berteman akan ada suka dan juga duka. Adakala kita ketawa bersama, ada kalanya kita menangis bersama. Kadang-kadang terjadi perselisihan antara kita dan teman kita. Tapi janganlah biarkan perselisihan kecil tersebut kita sanggup memutuskan persahabatan kita yang sudah lama terjalin. Tatkala menghayati lirik lagu Maafkan Diriku, terasa sedihnya bila perpisahan terjadi. Janganlah sampai satu masa kita terpisah dan akhirnya apabila mengenangkan perselisihan yang sebenarnya hanya kerana salah faham membawa penyesalan kepada kita di kemudian hari. Hargailah sahabat yang hadir di sisi kita.

Rast - Maafkan Diriku

Suatu ketika kita bersama
Melukis mimpi indah
Setia bersama tempuhi segala
Mewarna suka duka
Masa berlalu menguji kita
Keegoanku menyala sengketa

Maafkanlah diriku oh teman
Kerna melukakanmu
Di manakah dirimu oh teman
Ku rasakan kehilanganmu
Sekian lama mencari
Namun kau tak ku temui

Jalanan ini
Ku rasakan sepi
Tanpa kau di sisi
Satu persatu
Langkahku membatu
Kenangan lalu membeku

Saat kau pergi penuh kecewa
Angkuh diriku menurut rasa

Saban hari ku berdoa
Pada yang Kuasa
Kita kan bersua
Untukku menebus segala

Kau terus ku jejaki
Namun kau tak ku temui

Bila terjadi sesuatu yang tidak kita sukai, bertenanglah sebentar dan berfikirlah dengan hati yang ikhlas bukan dengan rasa marah dan dendam di hati. Insyaallah kita akan mampu menerima kekurangan dan kelemahan sahabat kita.

"Dan apa pun yang kamu perselisihkan padanya tentang sesuatu, keputusannya (terserah) kepada Allah. (Yang mempunyai sifat-sifat demikian) itulah Allah Tuhanku. kepada-Nya-lah aku bertawakkal dan kepada-Nya-lah aku kembali" (surah Asy-Syuura 42:10)

Walaupun mungkin perkara yang berlaku bukan salah kita, kita takkan rugi walau sedikit pun. Memang tak mudah melafazkan kata "maaf" kerana kita manusia punya ego.Tapi andai kita sayangkan persahabatan yang terjalin, jadilah yang pertama meminta maaf.

" Apologizing does not mean that you are wrong and the other one is right...
It simply means that you value the relationship much more than your ego .."
Being Kind Is More Important Than Being Right .. "
 
NS&NUR
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Site Meter