13 March 2014

PhD Journey: Genap 2 Tahun

In The Name of Allah The Most Gracious The Most Merciful

Assalamualaikum,

All praise is due to Allah, the Lord and Cherisher of the Universe. May His peace and blessings be upon our beloved prophet, Muhammad (PBUH), his household, companions and all followers of the right guidance till the Day of Judgment.

Masyaallah, terasa terabai sungguh blog ni kebelakangan nie. Walau cuba juga untuk membuat catatan di sini, tapi akhirnya post yang di karang masih belum boleh dipublish kerana belum siap sepenuhnya. Akan cuba lebih gigih lepas nie menghabiskan setiap draft yang ada.

Alhamdulillah, 20 February 2014 yang lepas genap dua tahun pengajian saya di peringkat PhD. Sepanjang tempoh setahun yang lepas, banyak sungguh cabaran dan ujian yang terpaksa ditempuhi. Banyak juga yang saya ketepikan untuk terus fokus pada labwork PhD ni. Tahun lepas merupakan tahun ‘critical’ buat saya memandangkan target saya sebelum masuk ke tahun ketiga pengajian, semua labwork sudah mampu saya siapkan.

Unfortunately, saya masih belum mampu habiskan labwork.huhu… Di kejutkan pula dengan berita supervisor saya bakal bersara tahun depan. Lagi kelam kelibut pulak jadinya. Target untuk kali nie adalah, akan cuba hantar thesis by end of this year. 30/12/14. Mampu ke? Entah. Masa dapat berita ni hujung bulan 12 hari tu. Masih ada setahun lagi, insyaallah boleh. Tapi ni dah masuk pertengahan Mac, macam takde progress yang memberangsangkan pun dari segi penulisan thesis. Labwork untuk last objective pun belum selesai lagi. Ape-ape pun, akan cuba yang terbaik untuk hantar hujung tahun nie. Chayyok! Smile

 

One-more-datapoint-this-year

  

Setahun yang lepas, Alhamdulillah dapat experience lebih banyak benda baru. Walaupun banyak peritnya juga. Saya pelajar fizik dan tak pernah involve dengan experiment yang melibatkan biology sebelum ni. Tetiba sekarang ni kena handle biological sample pulak. Masa mula research pun kefahaman saya tentang sampel yang bakal digunakan dalam kajian saya pun mungkin hanya 10 %. As time goes by, Alhamdulillah the knowledge is keep increasing more and more. Of course I got it through sweat and pain.huhu… But, it worth it. I’ve started to understand better and wiser in making decision and planning for my research. I’ve started to realise many things that need to be corrected for my research. I felt like playing jigsaw puzzle. The broken pieces now finally getting fixed one by one and insyaallah will be finish it soon. I’m lovin it. Party smile

 

20131126_145259

20140305_115314

This is my workplace last year. Alhamdulillah I’ve completed this experiment last week.. Hot smile

    

Last experiment saya insyaallah akan dibuat di tempat lain pulak. Tadi dah jumpa co-supervisor untuk bincang last part of experiment together with pegawai sains. Alhamdulillah, dah nampak jalannya untuk selesaikan last part nie. Inilah experiment yang paling susah nak jalankan pada saya sebab lack of expertise here. Dah cuba work on it since September 2013. Macam-macam masalah akhirnya baru hari nilah, Allah tunjukkan jalan keluar. Semoga Allah permudahkan hingga ke akhirnya.

Sekarang saya dah tak tinggal di Hostel. Alhamdulillah dah ada rumah sendiri dan tinggal bersama suami. Cabaran utam adalah, mentaliti berada di rumah, tak yah study. Rehat je.huhu… Sungguh susah nak lawan mind set sendiri. Insyaallah akan mujahadah lebih lagi.

  

20140221_151550

Selamat tinggal IH… Ni balance je barang saya. Baaaaanyak sangat barang yang ada kat hostel ni. Dah bawak balik rumah sewa sampai sekarang sebelum habis kemas barang yang digunakan masa di hostel IH ni.huhu

    

20140210_104433

My new spot now… Red heart

    

20140309_213824 

Our ‘Mini Library’…Red heart

 

Fuh! 1 year more to go. Please pray for me! Winking smile

   

With Love,Red heart

NUR

2 comments:

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail

insyaAllah...moga pejaran dapat ditamatkan mengikut jadual, =) daebak!! hehe.. doakan akak juga.lagi 2 bulan nie nak tamatkan mba. fuh...susah rupanya smbg belajar nie. adik memang kuat dan tabah.

Nursha Shahira

Salam akak..apa beza fizik perubatan n sinaran perubatan di usm? adakah skop kerja mereka sama or mana yang lagi ok??Apa kelebihan fizik perubatan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Site Meter