31 August 2010

Rindu

In The Name of Allah The Most Gracious The Most Merciful

Malam tadi sepanjang malam saya tak dapat tidur. Minggu lepas merupakan minggu yang paling sibuk dan tertekan memandangkan cuti pertengahan semester bakal tiba jadi sekarang adalah masa untuk lecturer mengadakan test. Alhamdulillah dah habis 3 test semalam. Sepanjang malam saya berfikir dan memuhasah diri. Puas juga saya cuba melelapkan diri tapi tak berjaya juga akhirnya pukul 5 saya bangun untuk bersahur. Lepas selesai solat subuh, saya cuba lagi tapi tetap juga tak dapat tidur. Akhirnya saya bangun juga tak jadi tidur.  Lab report dah tertangguh memandangkan saya fokus kepada test sepanjang 2 minggu ni. Kena siapkan juga sebelum balik raya insyaallah.

Sejak dah mengundurkan diri dari pimpinan kelab IPSI ni, saya hanya memantau sahaja tanpa melibatkan diri secara langsung. Tambahan pula pengajian di peringkat master membutuhkan waktu yang banyak untuk study. Tak seperti degree dulu. Alhmdulillah pimpinan kali ini mampu mengekalkan perjuangan IPSI bahkan lebih baik dari pimpinan sebelum ini. Moga akan lahir lebih ramai daie nonmuslim. Ramadhan kali ini puntersa pantas sangat berlalu. Terdetik di hati apalah yang dah aku lakukan sepanjang Ramadhan ni. Moga Allah terima segala amalan kita walaupun sedikit.

Selepas zohor tadi sengaja saya belek kembali folder-folder yang lama tak terusik di laptop saya ni. Tiba-tiba terjumpa video yang pernah kami buat untuk majlis graduasi kelas perbandingan agama setahun yang lepas. Melihat gambar aktiviti yang pernah saya dan sahabat yang lain lakukan bersama, hati saya di usik rindu kepada mereka semua. Terasa sebak jugak. Masing-masing dah ada haluan sendiri. Ada antaranya dah tak ada kat USM dah. Terus saya capai Hp dan sms sahabat-sahabat yang dah lama saya tak jumpa.

"Saya rindu kamu semua hari ini."
Reply dari mereka:

"Rindu kamu jgk =)"
"Wa asytaquki aidhon. Mata roja'ti ilal bait?"
"...trima ksh..hadihkan fatihah"
"Ada masa jom la p masjid kapitan.hehe.mis u too.."
"Rindu sakinah juga..rindu keje2 da'wah kita..semoga Allah merahmati sakinah=) Uhibbuki fillah walillah"

    Saya mesej lagi:
    "rindu masa kita sama-sama bergerak kerja dlm IPSI. Andai punya kesempatan utk kembali ke msa dulu."

    Reply dari mereka:

    "Xtau la bila boleh berada dlm saat macam tu lagi..biarpun xcukup tdo, tp seronok.."
    "Tu la pengalaman yang tak boleh di beli di Sg. dua =)..bgtula indahnya bergerak kerja d jalan Allah."
    "Ya betul tu kina..masing2 ada kepakaran masing2 ketik itu. dan bila semua bekerjasama, terhasillah sbuah krja yg hebat. Alhamdulillah.rindu awak juga..kita bersatu dibawah IPSI. atas izinNYA.
    "MasyaAllah..tpi syukur kita bawa semangat itu bagi meneruskan kerja/ibadah di alam pekerjaan pula alhamdulillah..Saya pun rasa terhutng budi dengan kamu semua dan yg paling berjasa dgn saya ustaz kamaruddin. Rindu kamu juga sakinah!-ikhlas dari kak hanan"
    "Ya insyaAllah.rindu suasana tu=)"

      Mesej 3:
      "Rindu nak lipat LOVE yg k.dayah buat=)"

      Reply dari mereka:

      "hehe..rindu nak wat doorgift.."
      "hehe..xberpeluang lipat la qina time tu"
      "awak tengah mabuk rindu ni.semua kawan2 dah ada hala tuju masing-masing.rehatlah kina. teruskan perjuangan..kuatkan semangat!"
      "hehe..dok dgn budak-budak sekolah ni, baru ni suh diorang wat versi ramadhan punya. tapi budak-budak ni buat hasil tngan dep je la.takde komputer.nanti k.dayah bawak"
      "rindu nak lipat LOVE jugak.."
        LOVE ni di buat untuk edaran kepada nonmuslim. Kami panggil LOVE sebab kat page depan sekali ada bentuk 'LOVE' yang menunjukkan kita sayang pada mereka. Sebarkan kasih sayang...

        Mesej 4:
        "Ana kata saya tgh mabuk rindu..he2.mmg pn.td belek2 folder kat laptop.terjumpa video yang kita sama-sama wat untuk graduation tu.aktiviti2 yg pernh kita sama2 buat..tiba2 hati diusik kenangan lalu..cewah=)
        manisnya terasa saat tu walaupun letih.."

        Reply dari mereka:

        "Ya=)"
        "Betul2.masa tu rsa paling seronok skali.teringin nak ulanginya lagi. nanti nak kutip balik semua tu dari kina. k.dayah punya laptop dah rosak. semua pun dh hilang."
        "wa sedih plak tetiba.qina nak video2 tu.."
        "hehe memang manis kenangan bersama dalam IPSI!"

          Kami bersama-sama untuk 3 tahun sepanjang mengikuti kelas perbandingan agama. Memang itulah saat paling manis kerana pertemuan kami kerana Allah bukan untuk kepentingan peribadi. Terima kasih buat guru yang dah banyak berkorban iaitu Bro Kamaruddin. Allah pertemukan saya dan sahabat2 dalam IPSI walaupun kami dari latar belakang yang berlainan. Tapi dalam IPSI atas nama Islam kami semua bersatu. Saya betul-betul rindu saat bersama mereka dalam bergerak kerja. Kini semua seakan-akan jauh dari saya. Insyaallah ada peluang, kami bertemu kembali kerana Allah. Dan kerana Allah jugalah hati-hati ini akan sentiasa terpaut.Teruskan perjungan sahabat-sahabatku walau di mana kalian berada. Jangan lupa akan tanggungjawab yang terpikul di setiap bahu kalian.Sungguh hati ini rindu....

          Ya Allah Engkau mengetahui bahawa..
          hati-hati ini telah berkumpul kerana mengasihi Mu
          Bertemu untuk mematuhi perintah Mu
          Bersatu memikul beban dakwah Mu
          Hati-hati ini telah mengikat janji setia..
          untuk mendaulat dan menyokong syariatMu

          Maka eratkan lah ya Allah akan ikatannya
          Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini
          Tunjukkanlah kepada hati-hati ini..
          akan jalannya yang sebenar
          Penuhkanlah piala hati ini..
          dengan limpahan iman, keyakinan dan keindahan tawakkal kepada Mu
          Hidup suburkanlah hati-hati ini..
          dengan makrifat, pengetahuan sebenar tentangMu

          Jika Engkau mentakdirkan mati
          Maka matikanlah pemilik hati-hati ini..
          sebagai para syuhada' dlm perjuangan agama Mu

          Engkau lah sebaik-baik sandaran..
          dan sebaik-baik penolong ya Allah
          Perkenankanlah permintaan ini
          Amin ya rabbal A'alamin..

          NUR

          0 comments:

          Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
           
          Site Meter